Kişiler, pek çok farklı sebepten dolayı geceleri ağızları açık uyurlar. Horlama esnasında ya da burunda tıkanıklık meydana gelmesi gibi çeşitli durumlarda kişi ağzı kapalı rahat nefes alamaz. Bundan dolayı geceleri ağzı açık uyumak bireyi daha rahat hissettirebilir. Ancak bu durum, zaman içerisinde kişinin ağız ve diş yapısını bozar. Örneğin, küçük yaşta horlama ve ağız açık uyuma durumu başladıysa, ileriki zamanlarda üst çene bölgesinde daralma meydana gelebilir ya da dişlerdeki asidik denge bozulacağı için diş taşı oluşumu ya da ve çürükler oluşabilir. Uzaktan masum gibi görünen ağzı açık uyuma durumunun ağız ve diş sağlığına pek çok olumsuz etkisi vardır.

Neden Ağız Açık Uyunur?

Ağzı açık uyumak pek çok farklı sebebe dayanabilmektedir. Bu durumun nedenleri kişiden kişiye değişiklik gösterir. Kişilerde en çok rastlanan ağız açık uyuma nedenleri şu şekilde özetlenebilir;

  • Burun tıkanıklığı: Ağzı açık uyumanın en yaygın sebepleri arasındadır. Burun tıkanıklığından dolayı kişi rahat nefes alamaz ve ağzı açık uyumaya, horlamaya ve sık sık uyanmaya başlar. Uzun süre burun tıkanıklığı yaşayan kişilerin kulak burun boğaz uzmanına danışmaları gerekir.
  • Alerjiler: Alerjik reaksiyonlar da burun tıkanıklığına ve nefes almada zorluğa yol açabilmektedir. Burun içindeki zarların şişmesine neden olabilecek alerjik rahatsızlıklar rahat solunum yapmanızı engeller.
  • Bademciklerin şişmesi: Bademcikler, boğazın arka tarafında bulunan ve bağışıklık sistemimizin bir parçası olan dokulardır. Bazı durumlarda bademciklerimiz şişer ve bu durum sonucunda ağız açık uyuma meydana gelir. Kişi ağızda kuruluk, ağız kokusu ve boğazda rahatsızlık hissedebilir.
  • Uyku pozisyonu: Sırt üstü yatmaya eğilimli kişilerde ağzı açık uyumak sık görülen bir durumdur. Çene ve ağız yer çekiminden dolayı aşağı sarkacağı için kişi gece boyu ağzı açık uyuyabilir.

Okumanızı tavsiye ederiz: Doğru Diş Fırçalama Tekniği

Ağız Açık Uyumak Ağız ve Diş Sağlığını Nasıl Etkiler?

ağzı açık uyumak
ağzı açık uyumak

Ağzı açık uyumak uzun vadede pek çok farklı ağız ve diş sağlığı sorununa yol açmaktadır. Aşağıda, ağzı açık uyumanın ağız ve diş sağlığına etkilerini inceleyebilirsiniz;

  1. Ağız kuruluğu: Tükürük, doğal koruyucudur ve ağzınız açık uyuduğunuzda bu korunmadan mahrum kalırsınız. Uyku sırasında tükürük akışı azalır, ancak ağzı açık uyumak bu durumu daha da kötüleştirir. Bundan dolayı diş eti hastalıkları, ağız kokusu, diş taşı oluşumu ya da dişlerde çürüme meydana gelebilir.
  2. Diş Çürüğü: Tükürük içerisinde antibakteriyel maddeler bulunur ve bu maddeler dişlerimizi bakterilere karşı korur. Ağız açık uyumadan kaynaklı ağız kuruluğu oluştuğunda dişler bu bakterilere karşı savunmasız hale gelir. Ağız içerisinde bakteriler hızla çoğalır. Bundan kaynaklı dişlerde çürük oluşumu olasılığı artar.
  3. Diş Eti Hastalıkları: Ağız kuruluğu sırasında bakteriler diş etlerinde birikir. Bu durum, diş kaybına ve diş eti iltihaplanması gibi ciddi sorunlara yol açabilir.
  4. Uyku apnesi: Ağzı açık uyuma sırasında belirli bir süre nefes alamama durumu (uyku apnesi) meydana gelebilir. Uyku apnesi de vücuttaki oksijen oranının düşmesine ve dokuların hasar görmesine neden olur. Bundan kaynaklı diş etleri zarar görebilir.

Ağzı açık uyumanın ağız ve diş sağlığına olumsuz etkisi olduğu gibi kişinin zihinsel olarak yorulmasına da yol açabilir. Geceleri ağız açık uyunduğunda kişi yeteri kadar uykusunu alamaz, dinlenemez ve dinç uyanamaz. Bu durum da günün geri kalanını olumsuz bir şekilde etkiler.

İnceleyebilirsiniz: Ağız Kokusu Neden Olur?

Ağzı Açık Uyumak Nasıl Engellenir?

ağzı açık uyumak
ağzı açık uyumak

Ağzı açık uyumanın önüne geçebilmek için aşağıdaki adımları uygulayabilirsiniz:

  1. Diş hekimi kontrollerinizi aksatmayın: Diş hekimi, uyku alışkanlığı ve diş sağlığı hakkında bir değerlendirmede bulunabilir. Diş eti hastalıkları ya da uyku apnesi gibi ileride meydana gelebilecek sorunları öncesinde değerlendirebilir.
  2. Uyku pozisyonunuzu değiştirin: Sırt üstü uyuma sırasında dudaklar ve çene aşağı doğru çekilir. Bundan dolayı kişi ağzı açık uyur. Bu durumun önüne geçebilmek için sağa ya da sola yatarak uyumayı deneyebilirsiniz.
  3. Alerji sorunlarını önleyin: Alerji ilaçlarınızı düzenli kullanarak ya da alerjenlere maruz kalmayı en aza indirerek de ağzı açık uyumanın önüne geçebilirsiniz.
  4. Burun bandı kullanın: Burun kanalları, burun bantları yardımıyla temizlenebilir. Bu da uyurken ağzınızı açmanın önüne geçebilir.
  5. Burun tıkanıklığını ortadan kaldırın: Burun tıkanıklığı, pek çok farklı sebepten meydana gelebilir. Bu nedenle öncelikle bir hekime danışarak problemi saptayın ve ardından gerekli adımları atarak burun tıkanıklığınızı hafifletin.
  6. Nefes egzersizi yapın: Bazı kişiler için ağızdan nefes almak bir alışkanlık haline gelmiştir. Bu durumu tersine çevirmek için gün içerisinde burundan nefes alma egzersizleri yapabilirsiniz.

Ağzı açık uyumak özellikle küçük yaştaki çocuklarda ve ergenlik döneminde sıklıkla görülür. Bu durumda öncelikle bir hekime başvurmak ve problemi ortadan kaldırmaya yönelik adımlar atmak gerekir.